وجهة نظر

حلّى لسانك

2018-08-15 09:22:08 |
  • رولا خرسا
  • رولا خرسا

    الكلمة الحلوة تعمل معجزات، جرب كدة معايا أما تشوف حد قول له شكلك حلو  أو لِبسك شيك أو أَى كلمة حلوة، هتلاقى ابتسامته بقت أعرض من ابتسامة جوليا روبرتس المشهورة بابتسامتها الكبيرة.

    جرّب فى وسط خناقة إنك تهدى وتغير من نبرة صوتك، وتتحدث بلطف مع من تتشاجر معه، هذا التصرف سيجعله هو أيضًا يخفض من نبرة صوته، وبعد قليل تهدأ الأمور.

    جرّب وأنت زعلان من حد قوى إنك تكتم غيظك، وبدل ما تروح تقول له كلام سيء إنك تحتفظ بكلامك لنفسك.

    جرّب إنك تفكر أما تسمع إن حد قال عنك كلام وحش إنك تفكر إنهم قالوا ما قالوه من وراء ظهرك لأنهم غير قادرين على مواجهتك.

    جرّب إنك تخلى لسانك حلو يعنى "بينقط سكر" زى ما بنقول بالبلدى كده مش "بينقط سم"، وبمناسبة الكلام الحلو طبعًا فيه ناس بتستخدم الإطراء لتحقيق مصلحة خاصة مع رؤسائها علشان تغتنم فرصة تتيح لها إظهار الولاء، وهؤلاء أساتذة الكلام الحلو، وفيه بياعين بيرددو أحلى كلام لتحلية البضاعة.

    أحلى كلام ووعود تطلع من رجال السياسة حول العالم، فأنت حين تسمعهم تشعر أن الرخاء قادم والمشكلات لها حلول سحرية وأن المستقبل ميت فل وعشرة، وطبعًا يفعلون هذا اعتمادًا على ذاكرة منتخبيهم الضعيفة، وعلى عدم قدرة الناس على الوصول إليهم بعد وصولهم للمنصب.

    هناك كلمة التشجيع التى نرددها لأولادنا، والتى تزرع ثقتهم بأنفسهم بدلاً من كلمة "يا فاشل" التى تصنع منهم فشلة حقيقيين، الكلمة الطيبة صدقة كلما قلناها كلما حصدنا صدقات أكثر، وهناك كلمة "بحبك" التى تصنع المعجزات، وكلمة "أنت حلوة" أو "احلويتى" التى تفتح كل الأبواب.

    كلمة "إنتى خسيتى" للسيدات التى تطفئ أكبرها مشكلة، ويعتقد البعض أن النساء فقط هم من يحبون سماع الكلمات الحلوة، وهذا ليس صحيحًا، فالبشر جميعًا يحبون الكلمات الحلوة، نساءً ورجالاً.

    الحقيقة إن بعض الرجال بكلمة حلوة لا ينسون فقط أنهم متزوجين بل ينسون أسماء زوجاتهم أصلاً، وأحلى ابتسامة تطلع وأحلى كلام، طب جربى مع زوجك كلمة حلوة، يمكن يرجع يفتكر اسمك تانى.

    رولاخرسا
    للأعلى